Köpvillkor
  • Snabba leveranser
  • Fraktfritt över 599 kr
  • Säker betalning
Logga in

Köpvillkor

1. ALLMÄNT

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som konsument (”Du”) gör en beställning via www.astridlindgrenbutiken.se, och därtill hörande sidor, (”Sajten”). Avtal ingås mellan dig och Astrid Lindgrens Värld AB, organisationsnummer 556303-3033. Utförliga kontaktuppgifter och övrig information om Astrid Lindgrenbutiken framgår på Sajten. Villkoren är enbart tillämpliga för dig som är konsument och som gör beställningar via Sajten.

Genom att slutföra din beställning på sajten godkänner du våra köpvillkor, ett godkännande som gör din beställning bindande. Du bekräftar också att de ifyllda uppgifterna är korrekta. Felaktiga uppgifter ansvarar du som kund för.

Villkoren gäller endast för försäljning till privatpersoner över 18 år som är bosatta i Sverige. Beställningar för kreditköp till personer under 18 år verkställs inte enligt svensk lag. En kund som är under 18 år måste ha sin målsmans godkännande

Vi reserverar oss för oförutsägbara händelser som kan orsaka eventuell slutförsäljning, lagerdifferenser, leveransförseningar, prisjusteringar och tekniska fel. Vidare reserverar vi oss för att eventuella felaktigheter i bild, text och/eller prismärkning kan förekomma.

Astrid Lindgrens Värld har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst.

Sajten, samt allt innehåll på denna, ägs av Astrid Lindgrens Värld eller dess licensgivare. Informationen är skyddad genom bland annat immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Detta innebär att varumärken, firmanamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout samt information om varor, tjänster och annat innehåll inte får kopieras eller användas utan skriftligt godkännande från Astrid Lindgrens Värld.

2. BETALNING

"För att vi ska kunna erbjuda dig Klarnas betalsätt behöver vi dela vissa av dina personuppgifter till Klarna, så som kontakt- och orderinformation, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan erbjudas deras betalningsmetoder och för att skräddarsy betalsätten åt dig.

Mer information om Klarna kan du hitta här. Användningen av dessa uppgifter regleras i enlighet med gällande dataskyddslag och Klarnas dataskyddspolicy." 

All kommunikation och information kring betalningar kommer till dig direkt från Klarna.
Mer information och fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du hos www.klarna.se. För information om din betalning kontakta Klarnas kundservice.

3. ORDERBEKRÄFTELSE, LEVERANSBEKRÄFTELSE / KVITTO

Ett avtal om köp ingås först när Astrid Lindgrenbutiken bekräftat din beställning och Du mottagit orderbekräftelse från Astrid Lindgrenbutiken per e-post. Astrid Lindgrenbutiken uppmanar dig att spara denna orderbekräftelse för eventuella kontakter med Astrid Lindgrenbutiken kundtjänst.

Om du inte skulle få en orderbekräftelse eller har andra frågor, vänligen kontakta vår kundservice. Observera att orderbekräftelsen enbart är information om att vi börjar behandla din order. Vi kommer att skicka dig en leveransbekräftelse så snart produktens tillgänglighet har bekräftats och varan kan levereras.

I samband med att din beställning skickas från vårt lager skickas en leveransbekräftelse till den mailadress du angav vid beställningen, där du ser vilka varor som kommer levereras till dig. Om en vara har tagit slut i lager får du information om det via mail och beloppet för den uteblivna varan återbetalas via Klarna.

Du kommer även få ett separat kvitto från Klarna skickat till din e-post som du också använder vid en eventuell retur. Var noga med att spara kvittot från Klarna samt leveransbekräftelsen.

4. KUNDUPPGIFTER MM.

När Du registrerar ditt användarkonto och/eller ska genomföra en beställning kommer Du att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Du bekräftar att de uppgifter som Du fyller i är korrekta och fullständiga samt ansvarar för felaktigt ifyllda uppgifter. Information om Astrid Lindgrenbutiken behandling av personuppgifter finns i Astrid Lindgrenbutiken Integritetspolicy.

Du åtar dig att se till att ingen annan kan använda dina inloggningsuppgifter. Du får inte avslöja användarnamn och lösenord för någon obehörig och ska se till att handling med uppgift om användarnamn och lösenord förvaras på ett sådant sätt att obehörig inte kan få tillgång till informationen. Du ska omgående anmäla till Astrid Lindgrens Värld om det kan misstänkas att obehörig fått tillgång till ditt lösenord. Du ansvarar för alla köp som gjorts med dina inloggningsuppgifter om sådan anmälan inte gjorts.

Om Astrid Lindgrenbutiken misstänker att Du missbrukar ditt användarkonto eller dina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Astrid Lindgrenbutiken rätt att stänga av dig. Astrid Lindgrenbutiken har även rätt att tilldela dig nya inloggningsuppgifter.

5. PRISER, AVGIFTER OCH BETALNING

Vid beställning via Sajten gäller de priser som anges på Sajten. Priser anges i svenska kronor och är inklusive moms. Priserna inkluderar inte betalnings- och fraktavgifter, som anges separat.

6. PRESENTKORT

Presentkort som säljs påAstrid Lindgrenbutiken är giltiga 24 månader från utfärdat datum och kan användas på besöksmålen Astrid Lindgrens Värld och Astrid Lindgrens Näs, samt tillhörande webbshoppar. Ditt presentkort är en värdehandling som ska förvaras säkert och kan inte bytas mot pengar. Borttappat eller stulet kort ersätts ej.

Presentkort kan ej returneras, återköpas eller förnyas p g a ej nyttjande eller förfallodatum. 

7. LEVERANS OCH TRANSPORT

Varor som finns i lager levereras normalt inom det antal arbetsdagar som anges på Sajten. Om inte annat särskilt avtalats (t.ex. i samband med bokning av varor som inte finns i lager)

Om paket ska lösas ut ska Du göra detta inom den tid som anges i aviseringen. Paket ska normalt hämtas ut personligen med giltig legitimation och ordernummer. Du får alltid en avisering som visar var och när paket ska hämtas. Avisering kan ske via e-post, vanlig post samt om Du lämnat mobilnummer, även via telefonsamtal eller SMS.

Beställer du till ett land utanför Sverige så är leveranstiden normalt 3-7 arbetsdagar.

Är leveransen till ett land utanför EU där tullhantering finns kan leveranstiden variera beroende på ditt ordervärde. Om du har ett högre ordervärde än 350,00 kr kan du riskera att tullen stoppar ditt paket för att kontrollera innehållet. Du kan vara skyldig att betala avgift från tullverket för att få paketet.

Vad händer om min produkt skadas i transporten?

Vid mottagande av försändelsen är det viktigt att du omgående packar upp och kontrollerar att godset inte är transportskadat. Om du upptäcker en transportskada behöver den skadade produkten och både ytter- och inneremballaget fotograferas. Tänk på dessutom behålla allt emballage och produktens förpackning vid en transportskada - detta är en förutsättning för att kunna få ersättning.

Transportskadan måste anmälas - och det är viktigt att den anmäls i tid.

Du som kund ansvarar för att en eventuell transportskada anmäls till speditören eller direkt ombudet. Synliga skador måste anmälas omgående, och dolda skador måste anmälas inom sju vardagar, därefter kontaktar du Astrid Lindgrenbutikens kundtjänst med ett skadenummer som du fått av speditören, så tar vi över därefter. Transportskadan måste anmälas i tid - detta är också en förutsättning för att kunna få ersättning.

Kontaktuppgifter till respektive speditör hittar du på speditörens webbsida:

Vad händer sedan?

När detta är gjort kommer vi att antingen ombesörja en ny leverans eller skicka delar för att åtgärda felet som uppstått. Vi bedömer vilken åtgärd som är lämpligast från fall till fall, och detta baseras på varans värde och skadans omfattning.

OBS: Du kan enligt Konsumentköplagen inte kräva en hävning av köpet utan att först ge säljaren en chans att ordna det som är fel. Läs mer på Konsumentverkets webbsida>

8. ÅNGERRÄTT

Du som kund har i enlighet med Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (”Lagen om distansavtal”) alltid 14 dagars ångerrätt vid köp på Internet. Ångerfristen börjar löpa från den dag du hämtar varan eller mottar den

Hos oss på Astrid Lindgrens Värld har du full retur- och bytesrätt (”Öppet köp”) i 14 dagar. Varor ska vara oanvända, i säljbart skick, med alla etiketter samt försegling eller plombering kvar på varan. Detta gäller även prissänkta varor. Eftersom vi har öppet köp i 14 dagar behöver du inte fylla i Konsumentverkets blankett om du vill göra en retur, men vill du ändå göra det kan du skriva ut den här.

Ånger- och bytesrätt gäller inte för:
(1) varor som har tillverkats enligt personliga anvisningar (exempelvis måttbeställd); eller
(2) varor som har en bruten försegling eller plombering (exempelvis underkläder och badkläder)

När Du ångrar ditt köp betalar Astrid Lindgrenbutiken tillbaka det belopp som Du betalat för varan, exklusive leveranskostnader.

9. RETUR

Vid retur till oss sker återbetalning av retur så snart returen är mottagen och kontrollerad.
Har du betalat med kort betalas pengarna för returen tillbaka in på kortet.
Betalar du med faktura justeras beloppet för returen och du hittar den uppdaterade fakturan på www.klarna.se.
Mer information kring återbetalning från Klarna hittar du här. Du betalar endast för de varor du behåller. Astrid Lindgrenbutiken står för retur och fraktkostnaden.

Har du en obetald faktura för din beställning är det viktigt att du själv loggar in på  www.klarna.se och förlänger fakturans betaltid för att returen ska hinna registreras. Du kan också kontakta Klarnas kundservice för att få hjälp med detta på 08-120 120 10.

10. GARANTI OCH REKLAMATION

Som konsument har du enligt lag 3 års reklamationsrätt. Om du har köpt en produkt från Astrid Lindgrenbutiken och upptäckt att den är felaktig, defekt eller transportskadad, ombeds du som kund att omedelbart reklamera varan. Två månader anses som skälig tid för reklamation av varan efter upptäckt av skada/defekt.

(2) Vid en reklamationsförfrågan till vårt lager ber vi dig att i första hand kontakta kundservice och uppge ordernummer för den vara du vill reklamera. Vid en godkänd reklamation, ska plagget alltid returneras till vårt lager. Det är alltid fri returfrakt vid godkänd reklamation. Vår kundtjänst hjälper dig returfraktsedel samt retursedel som ska användas vid reklamation.

När den reklamerade varan returnerats och kontrollerats kommer du som kund att kompenseras i enlighet med gällande konsumentskyddslag.Astrid Lindgrenbutiken förbehåller sig rätten att neka en reklamation om varan inte visar sig vara felaktig enligt gällande konsumentskyddslag. Vi följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Som konsument kan du även klaga via EU:s onlineplattform för tvistlösning som du når här

11. OUTLÖSTA PAKET OCH LEVERANSHINDER

Vi debiterar en faktisk fraktkostnad tur & retur, samt kostnader hänförliga till våra administration och hantering om skickas i retur pga att det inte lösts ut hos speditören. Minsta kostnad för detta är minst 299 kr (SEK).

Observera att outlösta sändningar, eller sändningar som returneras pga leveranshinder hos mottagaren omfattas inte av ångerrätten. Om du som kund vill nyttja ångerrätten måste du ta emot paketet och returnera det.

Detta gäller sändningar som skickas till ett ombud:

De flesta paketen levereras till ett ombud där du sedan kan hämta paketet med hjälp av SMS-avisering eller E-post-avisering och godkänd legitimation. 

Om paketet inte har hämtats ut inom 14 dagar från ankomstdatum till ombudet så återsänds det Astrid Lindgrenbutiken. Om detta sker debiteras du en den faktiska fraktkostnaden, tur & retur, dock minst 299 kr (SEK) för kostnader hänförliga till Astrid Lindgrenbutikens administration, tur- och returfraktkostnad samt hantering.

Detta gäller sändningar som skickas med hemleverans, utkörning, eller avhämtning på terminal:

Om leveranshinder orsakade av mottagaren uppstår debiteras du som beställare/mottagare speditörens kostnader för dessa.

Det är viktigt att du meddelar oss skriftligen vid beställningstillfället om du inte har möjlighet att ta emot godset före eller efter ett specifikt datum, eller om du önskar ett visst avsändningsdatum. Detta för att du ska undvika speditörens eventuella kostnader för t.ex. lagerhyra. Astrid Lindgrenbutiken kan dock aldrig garantera ett specifikt leveransdatum. 

Exempel på leveranshinder

  • Du är inte anträffbar på någon av speditörens föreslagna leveransdagar.
  • Om du inte kan, eller vägrar ta emot godset.
  • Om du angett fel adress.

Exempel på kostnader som speditören debiterar för leveranshinder kan vara korrigering av adress, lagerhyra, ny fraktkostnad för extra utkörning med mera.

11. ÄNDRINGAR AV VILLKOREN

Astrid Lindgrenbutiken förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa Villkor när som helst i tiden. Alla ändringar av dessa Villkor kommer att publiceras på Sajten. Ändringar gäller från det att Du har accepterat Villkoren. Astrid Lindgrenbutiken rekommenderar dock att Du håller dig uppdaterad på Sajten regelbundet för att bli varse om eventuella ändringar av Villkoren.

För att förbättra användarupplevelsen på astridlingrenbutiken.se använder vi cookies. Genom att fortsätta på sidan accepterar du användandet av cookies. Läs om cookies